Peribahasa Hanya Mementingkan Diri Sendiri

Peribahasa Hanya Mementingkan Diri Sendiri. Kiasan kepada orang yang membuang anaknya sendiri kerana takut malu dan sebagainya.: Tidak menghiraukan masalah orang lain, hanya mementingkan urusan diri sendiri:

Peribahasa Mementingkan Diri Sendiri / A ð ð žð «ð ¢ð ›ð from erikakelly11.blogspot.com

Sifat demikianlah yang dikenal dengan nama selfish, kamu hanya mementingkan diri sendiri tanpa memperdulikan urusan bersama. Peribahasa itu secara mudahnya ditafsir sifat manusia yang mementingkan diri tanpa memikirkan orang lain. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga;

Tiada Muafakat Dalam Sesuatu Perbincangan.

= ada kemudahan tetapi tidak digunakan sebaliknya memilih jalan yang sukar. Kalau kotoran jatuh ke tumpukan emas, kotoran itu yang dibuang tapi kalau emas jatuh ke tumpukan kotoran, emas itu yang diambil. =harga diri seseorang dapat dilihat dari cara dia berbicara.

Peribahasa Maksud Babi Merasa Gulai.:

Menyimpan rahsia yang telah diketahui umum. Bacang dibungkus tentu baunya keluar juga.: = dua kuasa besar berperang menyebabkan pihak yang lemah menjadi mangsa.

Terbukti Dengan Banyaknya Orang Yang Egois Mendahulukan Apa Yang Menjadi Keinginannya Meskipun Itu Akan Merugikan Orang Banyak.

Rasa cemburu dan irihati itu tidak pernah adil,. Senarai peribahasa dan maksud untuk pepatah melayu berlainan. Sukar melihat kesusahan orang tetapi sukar lagi yang menghadapinya;

Peribahasa Melayu Yang Paling Popular Setiap Hari.

Sikap yang suka mementingkan diri sendiri; Kiasan kepada orang yang membuang anaknya sendiri kerana takut malu dan sebagainya.: Hanya mementingkan diri sendiri walaupun berada dalam satu kumpulan:

Read >>  Peribahasa Mementingkan Diri Sendiri Tanpa Memperdulikan Orang Lain

Bagai Gelombang Dua Belas Kehebatan Atau Ketangkasan Langkah Seorang Pendekar:

Memberi nasihat kepada orang yang tidak mempedulikan nasihat itu : Tidak menghiraukan masalah orang lain, hanya mementingkan urusan diri sendiri: Capak pahang makanan ringan harian ( dimakan ala kadar sahaja ) 124: