Peribahasa Untuk Pentingkan Diri Sendiri

Peribahasa Untuk Pentingkan Diri Sendiri. Jangan bermain dengan api kelak terbakar diri sendiri. Ia juga bermaksud sesiapa yang melakukan kejahatan atau bahaya terhadap diri sendiri atau orang lain, akhirnya akan terkena diri.

Kebaikan Kad Pintar Untuk Diri Sendiri from miksoe.blogspot.com

Mengutamakan diri sendiri untuk mendapatkan segala faedah atau kebaikan. Diri peribahasa menggunakan kata diri. Bahkan dalam ungkapan kedua, kita dinasihatkan agar tidak sesekali melakukan sebarang perkara buruk dan jahat.

Jangan Bermain Dengan Api Kelak Terbakar Diri Sendiri.

Peribahasa ini merupakan satu kiasan untuk mereka yang selesa dengan hidup dan tidak mahu menambah ilmu dan pengalaman. Jangan anda selau khaniatkan orang lain, ingat jangan bermain dengan api kelak terbakar diri sendiri. Syair panduan untuk para remaja komsas tingkatan 3 maksud rangkap 1.

Read >>  Program Untuk Pelajar Universiti

Jika Diperhatikan, Peribahasa Adalah Salah Satu Perantaraan Yang Digunakan Untuk Mereka Memberikan Peringatan Dengan Cara Santai Dan Lembut.

Diri peribahasa menggunakan kata diri. Kamus peribahasa & simpulan bahasa melayu. Salah satunya peribahasa dari madura berikut ini yang menekankan agar kita senantiasa memperbaiki diri.

Orang Zaman Dahulu Suka Menasihati Dan Memberi Pengajaran Dengan Cara Yang Halus Dan Cantik Termasuk Peribahasa.

Lebih diberi, lebih banyak lagi yang diminta: Peribahasa yang sesuai dalam karangan. Penyair berpesan kepada generasi muda agar jangan berbohong dan memperdaya orang.

” Janganlah Kita Menjadi Seperti Katak Bawah Tempurung Kerana Ianya Adalah Sesuatu Yang Merugikan Diri Sendiri “.

Peribahasa malay igcse 0546 facebook. Previous post sebelumnya memenggal lidah. Berikut 5 peribahasa yang akan membuatmu sadar bahwa percaya diri itu penting, 1.

Peribahasa Untuk Orang Yang Mementingkan Diri Sendiri.

Tak heran, banyak di indonesia terdapat banyak petuah atau peribahasa yang mengingatkan seseorang untuk senantiasa menjaga sikap. Ia juga bermaksud sesiapa yang melakukan kejahatan atau bahaya terhadap diri sendiri atau orang lain, akhirnya akan terkena diri. 'jangankan anak sendiri, anak orang pun saya tolong negeri orang, negeri lain (bukan negeri kita)' 10) karena (sebenarnya) kata percakapan contoh: